Frankrijk is beroemd om een heleboel dingen, lekker eten, goede wijn en alles wat romantisch is, met Parijs wereldwijd bekend als de stad van de liefde. Een ding waar het niet zo bekend om staat, hoewel het dat naar onze mening wel zou moeten zijn, is de auto-industrie.
Hoewel het misschien geen grote merken heeft zoals Duitsland, zijn er toch een aantal grote merken die uit Frankrijk komen, en vandaag zetten we onze top vijf in de kijker.
- Peugeot
Peugeot is een van de oudste autobedrijven ter wereld als je uitgaat van het jaar waarin het bedrijf werd geopend, namelijk in 1810. Het begon echter niet als autofabrikant, in 1810 was het bedrijf in feite een staalgieterij die koffiemolens, lintzagen en parapluframes produceerde.
Het bedrijf werd in familiehanden opgericht door de broers Jean-Pierre en Jean-Frédéric Peugeot die leerden van de zakelijke activiteiten van hun vader die in zijn leven een weverij, een ververij, een oliemolen en een graanmolen had.
In 1889 produceerde Peugeot zijn eerste auto en werd daarmee de op één na oudste autofabrikant ter wereld en het oudste nog bestaande automerk. Sinds 1929 gebruikt Peugeot zijn herkenbare nummering zoals de originele 201 of de huidige 308.
Tip: rollbar
Een ding waar we allemaal een Peugeot aan herkennen is hun iconische leeuwen badging. Deze werd oorspronkelijk in 1947 geïntroduceerd en heeft sindsdien verschillende wijzigingen ondergaan, maar we herkennen allemaal een Peugeot aan de badge met de leeuw en aan het gebrul van de motor.
Peugeot is vandaag de dag het vlaggenschip van de PSA Groupe, die verschillende andere automerken zoals Citroën, DS en Vauxhall-Opel controleert.
Net als Renault heeft Peugeot veel succes gehad in de autosport, in alle vormen waaronder Le Mans en Rally, en tot op de dag van vandaag doet Peugeot nog steeds mee.
Vandaag de dag biedt Peugeot u een scala aan zuinige en praktische keuzes, van de 108 hatchback tot de 5008 SUV.
- Renault
Renault werd bijna 125 jaar geleden, in 1898, opgericht door drie broers: Fernand, Marcel en Louis Renault.
Louis was al een ingenieur en een industrieel, maar zijn echte passie was auto’s en dus vroeg hij zijn broers om hem te helpen bij het opzetten van hun eigen bedrijf, zodat hij dit kon nastreven. Het bedrijf werd in 1898 opgericht door Fernand en Marcel, en hun broer Louis bleef in dienst van het bedrijf zodat hij al zijn tijd kon wijden aan het ontwerpen en zich geen zorgen hoefde te maken over het beheer van hun bedrijf. Samen besloten ze tot de naam Renault Frères Trois, wat in het Engels vertaald betekent: de Drie Gebroeders Renault.
In 1899 beginnen Louis en Marcel met hun eigen auto’s te racen, wat het begin is van de levenslange band van het bedrijf met de autosport, die nog vele onderscheidingen in de autosport opleverde, waaronder het winnen van de 24 uur van Le Mans, F1-wereldkampioenen en overwinningen in rally’s.
Het bedrijf werd in 1945 genationaliseerd, maar werd later in 1990 weer geprivatiseerd. Het is strategische partnerschappen aangegaan met andere bedrijven om het merk concurrerend te houden op de steeds evoluerende automarkt, met name met Nissan en vervolgens met Mitsubishi in de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi.
Renault bezit ook belangrijke aandelen in het merk Dacia, het Russische merk AVTOVAZ en is eigenaar van Samsung Motors dat auto’s verkoopt op de Zuid-Koreaanse markt.
In het moderne tijdperk staat Renault bekend om de productie van een aantal geweldige gezinsvoertuigen, van kleine stads hatchbacks tot grote MPV’s, het hele gamma is vertegenwoordigd.
Ze hebben ook hun RS-versies van een aantal van hun bestsellers die de Renault in de hot hatch arena, met hun hogere prestaties en snelheid aanbod.
Uitgelicht: achterraamspoiler
- Citroën / DS
DS begon als een modellenreeks binnen het merk Citroën, maar is nu uitgegroeid tot een volledig eigen merk. Maar gezien hun verweven geschiedenis en voortdurende nauwe relatie met gedeelde technologie, design en productie gaan we ze allebei samen behandelen.
In 1919 werd Citroën opgericht door Andre-Gustave Citroën die een revolutie veroorzaakte in de auto-industrie toen hij het patent kocht voor een chevronvormig tandwiel dat gebruikt werd bij het frezen, dat hij zag tijdens een reis in Polen. Het innovatieve tandwiel zorgde voor een revolutie in zijn productiemogelijkheden, waardoor hij snel een groot aantal kleine en goedkope auto’s kon maken.
Het chevron-ontwerp werd later aangepast tot het logo van de onderneming, dat tot op vandaag nog wordt gebruikt.
Citroën begreep de kracht van een goede marketingcampagne en tussen 1925 en 1934 slaagden ze erin de Eiffeltoren in te zetten als ‘s werelds grootste reclamebord, waarop hun naam voor heel Parijs te zien was.
In de loop der jaren hebben we veel iconische auto’s van Citroën zien komen, zoals de cult-klassieker 2CV, die fans en zijn eigen raceserie tot op de dag van vandaag behoudt, ondanks het feit dat de productie in 1988 stopte. De DS was zo populair dat het, zoals eerder vermeld, nu een eigen merk is geworden en over de hele wereld modellen blijft verkopen.